Europa roept België op het matje voor duur internet

Supersnel internet voor ons trage België...

België moet zich gaan verantwoorden bij het Europees Hof van Justitie. De Europese Commissie stuurt ons land, samen met Kroatië en Slovakije, door naar de rechtbank wegens het niet naleven en tijdig omzetten van de ‘Broadband Cost Reduction Directive’ (BCRD).

 

Die richtlijn werd uitgevaardigd in 2014 en moest tegen 1 januari 2016 zijn omgezet naar plaatselijke regelgeving. De drie landen lopen evenwel anderhalf jaar achter.


Kroatië heeft ondertussen al laten weten dat het in de laatste fase zit van de omzetting. De andere twee landen staan er minder goed op. Als België en Slovakije door het Hof worden veroordeeld, lopen ze het risico een dagelijkse dwangsom te moeten betalen.


De BCRD stipuleert dat lidstaten de uitrol van snel internet tot 30 procent goedkoper moeten maken door bestaande infrastructuur zoals tunnels, leidingen en torens te hergebruiken en sectoren als die van energie, water, transport en infrastructuur te optimaliseren in de context van internet.

 

Op die manier moet een groter deel van de bevolking toegang krijgen tot snel internet, wat uiteindelijk de eengemaakte markt ten goede moet komen.


80 procent van de kosten die bij een uitrol van snel internet komen kijken, zijn namelijk te wijten aan ingenieurswerken zoals het opbreken van wegen en het bouwen van leidingen en tunnels. Aangezien België zich als lid van de EU ertoe verbonden heeft alle richtlijnen van de Commissie om te zetten naar lokale regelgeving, mag het zich nu verwachten aan een sanctie.

 

Bron: ZDNet van 181 juli 2017

TOP  

Geen ondersteuning Win10 voor vijf jaar oude pc’s

Dit verhaal krijgt nog een staartje...

Een hardwareprobleem maakt dat hybride laptops met een Intel Atomprocessor uit 2012 tot 2014 de laatste Windowsupdate niet meer kunnen installeren. Niet alleen houdt dit gebruikers tegen om van de nieuwste functies te genieten, op termijn kunnen ze zo ook sneller hun toegang tot veiligheidsupdates verliezen.

Knelpunt

Het gaat om de eerste generatie van twee-in-eentoestellen. Wie als early adaptor vier jaar geleden investeerde in de vernieuwende vormfactor en vervolgens later de toestellen de overstap liet maken van Windows 8 naar Windows 10, zit nu met een probleem.


Tot en met de verjaardagsupdate was er geen vuiltje aan de lucht, maar wie de Creators update probeert binnen te halen, stuit op een verwarrende foutmelding. “Windows 10 is niet langer ondersteund op deze pc.

 

Verwijder deze app nu omdat deze niet compatibel is met Windows 10.” De laatste zin slaat op niets, aangezien er geen probleem met een bepaalde app is. Het knelpunt zit bij de processor, specifiek bij de Intel Atom Clover Trail CPU’s die te vinden zijn in deze hybride laptops van vijf à vier jaar geleden.


Microsoft zelf heeft het probleem nog niet aangehaald, maar op de website van fabrikant Acer valt te lezen dat de Atom Z2760, Z2520, Z2560 en Z2580 niet meer ondersteund worden voor de Creators update. “Microsoft is met ons aan het werken om compatibele drivers te voorzien om deze incompatibiliteit op te lossen,” verklaart Acer.

Windows-as-a-service

Een oplossing is nodig, want in theorie zullen de laptops begin 2018 afgesneden worden van de volledige ondersteuning voor Windows 10. Dat is een gevolg van het Windows-as-a-service model.

 

Een van de beleidsvoorwaarden is dat “elke Windows 10 feature update zal ondersteund worden met kwaliteitsupdates [veiligheids- en stabiliteitspatches] voor 18 maanden vanaf de dag van lancering.” Voor de hybride toestellen met de verjaardagsupdate van augustus 2016 zal het einde van de ondersteuning in februari 2018 eraan komen.


De situatie zal meer dan één persoon de wenkbrauwen doen fronsen. Microsoft heeft er immers alles aan gedaan om zoveel mogelijk gebruikers te overtuigen om de (gratis) upgrade te maken naar Windows 10, tot op het punt dat sommige pc’s met een ouder besturingssysteem zelfs het gevaar liepen hun ondersteuning versneld te verliezen.

 

Dat vrij recente computers die de overstap hebben gemaakt naar Windows 10 opeens ook geconfronteerd worden met een einde verhaal voor veiligheids-updates, geeft het vertrouwen in Microsofts updatesbeloftes een knauw.

 

Bron:ZDNet van 18 juli 2017

TOP  

Zeven jobs die worden overgenomen door robots

Dat wordt niet langer, maar minder werken???

 “AI zal de moderne maatschappij transformeren door een nieuwe invulling te geven aan transportatie, gezondheidszorg, wetenschap en het leger”, aldus professor Katja Grace en haar mede-onderzoekers van het Future of Humanity-instituut, verbonden aan de universiteit van Oxford. “Om het beleid aan te passen, moeten we correct op die vooruitgang anticiperen.”


Die insteek is de directe aanleiding voor een onderzoek naar de ontwikkeling van AI en robotica. De onderzoekers proberen te voorspellen in welke domeinen computers mensen gaan voorbij steken, en tegen wanneer.

 

Ze voorspellen dat er een kans van 50 procent bestaat dat computers binnen een halve eeuw beter zijn in zowat alle menselijke jobs, maar vooraleer we daar zijn zullen robots het werk van mensen geleidelijk overnemen in zowat alle sectoren.


De onderzoekers zetten op een rijtje in welke domeinen AI volgens hen het snelst beter zal zijn dan de mens. Het onderzoek is gebaseerd op een ondervraging van 352 AI-onderzoekers, die met kennis van zake antwoorden gaven op verschillende vragen. De voorspellingen zijn opgebouwd aan de hand van de nodige expertise, maar het hele onderzoek blijft natuurlijk gebaseerd op speculatie.

 

Klik hier voor een grafiek die toont wanneer onderzoekers denken dat AI beter zal worden dan mensen in bepaalde domeinen. De lijn geeft de spreiding van de voorspellingen weer, het punt het gemiddelde.

 

Ondanks de voorspelling dat het nog maar 45 jaar zal duren alvorens AI beter is in zowat alles dan de mens, denken de onderzoekers gemiddeld dat het nog 122 jaar zal duren voordat het gros van ’s werelds jobs effectief wordt uitgevoerd door machines.

 

Business Insider combineerde die kennis met cijfers van het Amerikaanse Occupational Information Network: een database met gedetailleerde informatie over de voornaamste jobs.

 

Rekening houdend met de voorspellingen van de onderzoekers en het automatiseringspotentieel van bestaande jobs, kan er een lijst worden opgesteld van zeven beroepen die kwetsbaar zijn voor robot-solicitanten.

 

Concreet kijken we naar de procentuele teloorgang van jobs onder invloed van automatie tegen 2020. Houdt er rekening mee dat de cijfers gebaseerd zijn op de Amerikaanse invulling van de functies.


Bron: Smart Business van 14 juli 2017

TOP  

Microsoft stopt met Windows Phone

Een gemiste kans...

Windows Phone is niet meer. Wiens toestel niet geüpdatet werd naar Windows 10 Mobile, loopt rond met een product dat Microsoft officieel niet meer ondersteunt.


De ondersteuning voor Windows Phone 8.1 loopt vandaag af. Drie jaar geleden rolde Microsoft het besturingssysteem uit naar zijn smartphones, vandaag keert de Windowsreus zijn rug naar het mobiele OS. Mobiele Windowstoestellen konden nooit op een groot marktaandeel rekenen. Het percentage daalt jaar na jaar en zit ondertussen onder de grens van één procent.


Het aflopen van de ondersteuning van een drie jaar oud mobiel besturingssysteem zou geen groot nieuws zijn, ware het niet dat het gros van de Windows Phones in het wild nog op het besturingssysteem draait.

 

Adduplex, een blog dat Windows Store-ontwikkelaars ondersteunt, schat dat slechts 20 procent van mobiele toestellen met een Microsoft OS het recente Windows 10 Mobile draait. 80 procent zit dus nog op Windows Phone 8.1, Windows Phone 8 of zelfs Windows Phone 7.


Vrijwillig is die keuze vaak niet: hoewel alle Windows 7, 8 en 8.1 computers compatibel waren met een update naar Windows 10, viel het aantal smartphones dat een mobiele update ondersteunde flink tegen.


Windows Phone 8.1 bracht Cortana naar mobiele toestellen, al is die assistent tot vandaag niet op een degelijke manier in het Nederlands beschikbaar. Het OS was tevens voorzien van een nieuw notificatiecentrum, een verbeterde gebruikers-interface en tal van veranderingen onder de motorkap.

 

Je kon de update zien als een groot maar tevergeefs offensief van Microsoft om Windows-telefoons populair te maken. Vandaag praat Microsoft nauwelijks nog over mobile, zit het marktaandeel van de toestellen ergens rond de 0,6 procent (waarvan 80 procent niet meer ondersteund wordt) en lijkt het er sterk op dat Windows 10 Mobile niet meer zal herrijzen als uitdager voor iOS of Android.

 

Bron: TechPulse van 11 juli 2017

TOP  

Geen leven mogelijk op planeten rond ‘Belgische’ ster

Troost u met een lekkere trappist...

Toen in februari de Trappist-ster werd ontdekt, waren astronomen hoopvol dat de planeten errond leven zouden ondersteunen. Die hoop is nu getemperd.

 

De zeven aarde-achtige planeten rond de rode dwergster Trappist-1 zouden volgens twee studies toch niet leefbaar zijn. De planeten zouden immers te dicht bij hun ster staan. Het ruimtestelsel werd eerder dit jaar ontdekt door een onderzoeksteam onder leiding van een Belg, Michaël Gillon.

Uv-straling en zonnewind

De planeten zouden te veel uv-straling opvangen, zo blijkt uit een Amerikaanse studie. Ze staan namelijk te dicht bij de rode dwerg.

 

Een andere studie uit de VS  claimt zonnevlammen het oppervlak kunnen bereiken door de nabijheid van de ster, een zogenaamde ‘zonnewind’. Onze planeet Aarde wordt beschermd door een magnetisch veld, maar als ster en planeet te dicht staan delen ze zo’n veld. Daarom kunnen zonnevlammen de atmosfeer aantasten.


De resultaten van beide onderzoeken zijn gepubliceerd in de International Journal of Astrobiology en The Astrophysical Journal Letters.

Telescoop, afkorting of bier?

In februari ontdekten astronomen zeven aarde-achtige planeten in een baan rond de Trappist-ster, die zich op 39 lichtjaar bevinden van ons zonnestelsel. Toen kwam het bericht dat de planeten mogelijk leefbaar waren omdat ze sterk leken op onze Aarde. Die theorie werd nu dus ontkracht.


Officieel staat de naam voor Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope, maar de inspiratie komt van een Belgische telescoop met de naam Trappist. Neen, er werd dus niet te diep in het glas gekeken toen de onderzoekers deze naam verzonnen.

 


 

Bron: TechPulse van 14 juli 2017

TOP  

Wat doe je in een zelfrijdende wagen?

Zal er binnenin ook wel anders uitzien...

Binnenkort nemen onze auto’s alle rijtaken van ons over. Wat doen we met deze vrijgekomen tijd? Audi houdt een experiment om hier achter te komen.


Audi heeft zojuist een “level 3” autonome wagen aangekondigd. Dat wil zeggen dat de auto in niet-complexe omgevingen, zoals een snelweg, de rijtaken van de bestuurder kan overnemen.

 

De chauffeur kan veilig zijn aandacht naar andere dingen verleggen, maar moet nog wel steeds de controle over het voertuig kunnen overnemen. Pas wanneer wagens niveau 5 bereiken, spreken we van een volledig zelfrijdende auto, waarbij je nooit moet ingrijpen.

25th hour

Ondanks het feit dat Audi nog maar net een level 3-auto heeft aangekondigd, denkt de autofabrikant al verder. Eenmaal je wagen alle rijtaken overneemt, krijg je immers vrije tijd om andere zaken te doen.

 

Het ‘25th hour’-onderzoek van Audi gaat dan ook over welke taken we zouden uitvoeren wanneer we niet langer actief moeten rijden.


“Wanneer auto’s niet langer een stuur hebben, wordt premium mobiliteit anders gedefinieerd. In de toekomst kunnen mensen die van punt A naar punt B reizen, surfen op het internet, spelen met hun kinderen, of geconcentreerd werk verrichten,” vertelt Melanie Goldmann van Audi.

 

“Samen met experts van Fraunhofer Institute willen we onderzoeken wat belangrijk is om de tijd in zelfrijdende auto’s optimaal te benutten.”

Tijdsinvulling

Audi onderzoekt drie verschillende soorten taken die we in een auto zouden kunnen verrichten. Zo kunnen we in de eerste plaats quality time hebben in een wagen. We kunnen met onze kinderen spelen, of bellen met vrienden.

 

Verder kunnen we productief zijn in een zelfrijdende auto. In plaats van dat een werkdag op kantoor begint, kunnen we in onze wagen al aan de slag gaan.


Ten slotte spreekt Audi over ontspanning. Uiteraard kunnen we eveneens een film bekijken, een boek lezen, of op het internet vertoeven wanneer onze auto alle rijtaken van ons overneemt.

 

Eén ding waar Audi niet over spreekt, maar dat ons eveneens nuttig lijkt in een zelfrijdende wagen, is slapen. Door een auto uit te rusten van een bed kan je tijdens lange autoritten wat slaap inhalen.

Simulatie

Om te onderzoeken wat mensen allemaal doen in een auto wanneer ze deze niet moeten besturen, heeft Audi een simulatiewagen gecreëerd. De auto heeft geen stuur en is voorzien van schermen die een stad simuleren. De proefpersonen krijgen een EEG-muts op hun hoofd, zodat hun reacties op een objectieve manier kunnen worden gemeten.


Audi richt zich met zijn 25th hour-onderzoek voornamelijk op millennials (mensen die na 1980 zijn geboren), aangezien deze leeftijdsgroep het meest openstaat voor autonome wagens. De 30 testpersonen voerden verschillende taken uit waarbij je geconcentreerd moet zijn. Behalve hun EEG werden eveneens de reactiesnelheid en foutenmarges gemeten.


De auto moet een slim membraan worden. Uit het onderzoek bleek dat wanneer Audi van de wagen een rustige plek maakte – door de ramen te dimmen en aangepast licht te gebruiken – , de proefpersonen geconcentreerder te werk konden gaan. Wanneer de rijsituatie de realiteit nabootste, met advertenties en informatie van sociale netwerken, concentreerden de testpersonen zich minder goed.


“De resultaten tonen dat we een goede balans moeten vinden. In een digitale toekomst zijn er geen limieten. We kunnen alles in de wagen aanbieden, waardoor we de gebruiker overweldigen met informatie,” legt Goldman uit. “Maar we willen mensen in het midden van onze aandacht plaatsen. De auto moet een slim membraan worden. De juiste informatie zou de gebruiker op het juiste moment moeten bereiken.”

Toekomst

Momenteel lijken de tests van Audi vrij nutteloos te zijn. Zo weet iedereen dat je geconcentreerder bent wanneer je omgeving voor minder afleiding zorgt.

 

Het is echter een goed teken dat een autofabrikant al verder denkt naar een toekomst waarin onze auto’s zelf rijden. De kostbare tijd die we nu verliezen in het verkeer zouden we immers voor een hoop andere zaken kunnen gebruiken.


Hoeveel dingen we kunnen doen in een autonome wagen, hangt echter af van het design van het voertuig. Met zijn experiment zoekt Audi actief naar manieren om een premium autonome wagen te creëren, die niet noodzakelijk een soortgelijke opbouw heeft als huidige voertuigen.

 

Bron: TechPulse van 14 juli 2017

TOP