Nieuwe vloeistofbatterij is onmiddellijk opgeladen

Het nieuwe vloeibare goud...

Met een batterij die even snel terug opgeladen is als de benzinetank van een conventionele wagen, hopen wetenschappers van de Amerikaanse universiteit Purdue elektrisch rijden een boost te geven.

 

De technologie zou ook de nood aan de bouw van speciale laadstations overbodig maken, aangezien deze ook in gewone tankstations kan aangeboden worden.

Vloeistofbatterij

De onderzoekers hebben een speciaal type van batterij verbeterd, de flow battery of vloeistofbatterij. Die laadt niet zoals een gewone batterij op door middel van elektrische stroom.

 

Wanneer deze batterij geen stroom meer levert, moeten diens vloeibare elektrolyten vervangen en bijgevuld worden – ongeveer wat je ook bij de diesel- of benzinemotor van je wagen doet.


De gebruikte elektrolyten van een batterij kunnen op een groene manier opnieuw heropgeladen worden en weer aangeboden wanneer een wagen moet bijtanken.

 

“Gebruikers zouden hun verbruikte elektrolyten kunnen afleveren bij tankstations, die dan in bulk naar een zonnepark, windturbine-installatie of hydro-elektrische centrale zouden gestuurd worden voor reconstitutie of heroplading in bruikbare elektrolyten en vele malen herbruikt worden,” verklaart professor John Cushman, die meewerkte aan het onderzoek.

 

De onderzoekers maken zich sterk dat er geen grote infrastructuurwerken nodig zijn om hun technologie te integreren in tankstations.

Membraan

Het team van Purdue is niet het eerste om te experimenteren met flow batteries, maar ze claimen wel als eerste een belangrijke aanpassing in het bestaande design van de batterij te hebben gemaakt.

 

Hun product heeft geen membraan dat vloeistoffen scheidt, wat de kosten drukt en het leven van de batterij verlengt. “Het vervuilen van membranen kan het aantal herlaadcycli beperken en is ook een gekende bijdrager aan batterijbranden,” aldus Cushman.


Cushman heeft samen met nog twee andere onderzoekers het bedrijf IfBattery opgericht om de technologie verder te ontwikkelen en te commercialiseren. Het grootste probleem van de start-up is momenteel het verkrijgen van fondsen om grootschalige prototypes te bouwen en productiepartners aan te trekken.


Bron: TechPulse van 8 juni 2017

TOP  

Kolossaal vliegtuig voor ruimteraketten

Gaat dit van de grond komen???

SpaceX en consorten hebben er binnenkort een concurrent bij: Stratolaunch. Het bedrijf is een initiatief van Paul Allen, mede-oprichter van Microsoft samen met Bill Gates. Stratolaunch is zowel de naam van zijn bedrijf als van diens indruk-wekkende raketvoertuig.

 

Na een ontwikkelingstijd van zes jaar heeft de Stratolaunch voor de eerste keer zijn hangar verlaten.

Recordbrekende spanwijdte

De Stratolaunch is ontworpen om op een betaalbare manier raketten in een baan rond de aarde te brengen. Denk hierbij aan ruimtetuigen die satellieten afleveren voor commerciële of wetenschappelijke doeleinden.

 

Het kolossale vliegtuig heeft voor de eerste keer zijn standplaat verlaten om brandstoftesten uit te voeren. Volgens het bedrijf markeert dit moment “de afronding van de initiële constructiefase en het begin van de grond- en vluchttestfase”.


Aan die verplaasting van een paar tientallen meters ging een grote voorbereiding vooraf. Om het vliegtuig ruim baan te geven, heeft Stratolaunch enkele weken tijd gespendeerd aan het verwijderen van steigers en constructie-infrastructuur.

 

 

Het voertuig is dan ook ‘s werelds grootste vliegtuig als men kijkt naar spanwijdte. Het toestel meet zo’n 117 meter in de lengte en weegt 249 ton. Van kop tot staart telt de Stratolaunch 72,5 meter, en het is ook meer dan 15 meter hoog

 

Om het vliegtuig te laten opstijgen is er een landingsbaan van 3650 meter nodig, waardoor het toestel enkel op speciale luchthavens zal kunnen opereren.

Fusie

De Stratolaunch is eigenlijk een fusie van twee Boeing 747’s, waarbij het bedrijf de motoren, de vlieg-instrumenten, het landingstel en de cockpits heeft gerecupereerd.

 

Uiteraard met het oog om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Net als SpaceX hoopt Allen met zijn bedrijf een goedkope optie te vormen voor bedrijven die ladingen met een klein of gemiddeld gewicht in de ruimte willen brengen. De eerste officiële vlucht zou in 2019 moeten plaatsvinden.

 

Bron: ZDNet van 6 juni 2017

TOP  

Skype ondergaat radicale transformatie

Copy, paste special?

Vanaf vandaag vind je een radicaal vernieuwde versie van Skype in de appwinkels van Google, terwijl andere platformen spoedig zullen volgen.

 

“We introduceren de volgende generatie van Skype om het samen en elke dag ervaren van het leven gemakkelijk te maken,” aldus het bedrijf in zijn officiële aankondiging.


Skype heeft sinds zijn overname door Microsoft in 2011 al verschillende gedaantes doorlopen. Tijdens die metamorfoses voegde het bedrijf een paar nieuwe functies toe, zoals groepschats via video en de web-app van Skype.

 

De grootste inspanningen gingen echter naar het uitzicht van de interface en de steeds schuivende prioriteit van video, audio en chat bij de dienst.

Slim afgekeken

Bij deze laatste transformatie heeft Microsoft nu duidelijk het zwaartepunt bij de chatkwaliteiten van de app gelegd. Hierdoor komt het in het vaarwater van heel wat sterke concurrenten als Whatsapp, Messenger, iMessage en Snapchat. Het heeft ook, net als Facebook, erg goed gekeken naar die laatste.

 

Met de nieuwe functies Capture en Highlights brengt Skype zijn eigen versie van Snapchat. De capture-modus is beschikbaar naast chat en opent automatisch je camera.

 

Net als bij Snapchat kan je tekst of stickers toevoegen.

 

Highlights is een imitatie van Snapchat Stories en maakt het mogelijk om een feed van je foto’s aan te leggen, waarop je vrienden kunnen reageren met commentaren of emoticons. Die emoticons worden nu trouwens ook ondersteund in chat- en videoberichten, samen met banners.

Squiggles

De luchtblauwe kleur die lange tijd het handelsmerk van Skype is geweest is ingewisseld voor een strakkere witte interface en nieuwe designaccenten zoals de “squiggles”, de kronkelende lijnen die je onder andere ziet wanneer iemand bezig is om iets te typen.

 

Microsoft maakt ook het vinden en toevoegen van nieuwe contacten of chatbots makkelijker met een universele zoek-functie.


Microsoft plant om de app eerst naar Android uit te rollen in de komende vier weken, zo weet zdnet. Daarna volgt iOS en later Windows, Mac, Linux, de web-app en Xbox.

 

Bron: ZDNet van 5 juni 2017

TOP  

Belgische app maakt kaartlezer overbodig

Eén persoon heeft meerdere identiteiten...

De itsme-app moet het mogelijk maken voor de Belg om veilig en makkelijk in te loggen bij online diensten, zonder de kaartlezer boven te halen.


De vier Belgische grootbanken – BNP Paribas Fortis, KBC, ING en Belfius – en de drie belangrijkste telecomoperatoren – Proximus, Orange en Base – bundelen hun krachten in het Belgian Mobile ID-consortium en lanceren vandaag een mobiele app die gebruikers toelaat om zich online te identificeren. De app krijgt toepasselijk de naam ‘itsme’.


 “Iedereen met een gsm en Belgisch eID” kan vanaf 30 mei gebruik maken van de itsme-app om digitaal in te loggen, meldt het consortium op hun website.

 

Gebruikers kunnen met de app bijvoorbeeld veilig de toegang krijgen tot bank-applicaties, webwinkels en overheidstoepassingen via hun smartphone. Het inloggen gebeurt via een vijfcijferige code die gekoppeld wordt aan je Belgische eID.


Het consortium wilt op die manier een gebruiksvriendelijk en veilig alternatief bieden voor het veelvoud aan inlogmethodes die veelal zijn gebaseerd op wachtwoorden, vingerafdrukscans of kaartlezers.

Geen kaartlezer

Dat er geen kaartlezer nodig is, kan door de tweevoudige controle waarop de Belgian Mobile ID is gestoeld, weet De Tijd. De identiteit van de gebruiker wordt gecontroleerd aan de hand van de gegevens waar de organisaties in het consortium over beschikken: enerzijds wordt de identiteit van de gebruiker getoetst aan de gegevens die bij de bank worden bewaard, en anderzijds kunnen de gegevens via de simkaart en het netwerk ook door de telecomoperator worden gecontroleerd. Dat moet de veiligheid ten goede komen.

Uit flop

Het Belgische initiatief is een vervolg op het geflopte Sixdots. In 2013 sloegen de grootbanken en telecomoperatoren de handen in elkaar om een Belgische, mobiele betaaloplossing te creëren, maar het project had geen succes en werd in 2015 opgedoekt.

 

Toen werd besloten om te concentreren op een mobiele identificatie-oplossing, waaruit uiteindelijk het idee voor de Belgian Mobile ID werd geboren.


Bron: Smart Business van 30 mei 2017

TOP  

Digitale-identiteitsapp neemt valse start

Eerst leren stappen, dan pas lopen...

De digitale-identiteitsapp Itsme, die tokens, kaartlezers en wachtwoorden moet vervangen, lag gisteren even volledig plat.


Dat bevestigt Kris De Ryck, CEO van ontwikkelaar ‘Belgian Mobile ID’. “Het ging om een performantieprobleem, er was dus niets mis met de beveiliging’, benadrukt De Ryck.

Intussen zouden alle problemen alweer van de baan zijn.‘We hebben de app dinsdag gelanceerd, onder grote mediabelangstelling. Meteen daarna hebben 10.000 mensen zich zonder problemen geregistreerd, maar woensdagochtend is een technisch probleem opgedoken waardoor de registratie tijdelijk mislukte.

 

Sinds 3 uur woensdagnacht zijn we echter weer volledig up and running’, zegt De Ryck. Volgens de CEO zouden er sindsdien nog 3.500 gebruikers een Itsme-account hebben aangemaakt, wat de teller intussen op 13.500 brengt.

 

Wie zich woensdag tevergeefs probeerde te registreren, wordt nu volgens De Ryck persoonlijk geholpen om de problemen op te lossen.


De digitale identiteit moet komaf maken met de kaartlezers, tokens en wachtwoorden die nu nog nodig zijn om veilig online te kunnen bankieren of winkelen.


Ook de communicatie met de overheid, bijvoorbeeld voor Tax-on-web, moet in de toekomst via de app kunnen gebeuren.

 

Bron: De Standaard van 1 juni 2017

TOP  

Is er nog plaats voor een nieuw smartphonemerk?

Concurrentie en diversiteit is sowieso gezond...

Het is niet uniek dat een nieuw smartphonemerk wordt gelanceerd; in China schieten ze als paddenstoelen uit de grond, maar wanneer de medeoprichter van Android erachter zit, kan je op buitenproportionele aandacht rekenen van de pers.

 

De Essential Phone is de eerste smartphone van Andy Rubins nieuwe bedrijf Essential en werd gisteren aan de wereld voorgesteld.


Hoewel de telefoon er veelbelovend uitziet, met enkele unieke kenmerken om hem van de concurrentie te onderscheiden, werpt de volgende vraag zich op: is er nog wel plaats voor een nieuwe speler op de markt?

Kruimels

De smartphonemarkt heeft zich al een tijdje gestabiliseerd. Wanneer de gemiddelde consument een nieuwe telefoon overweegt, gaat de keuze meestal tussen een iPhone of een Samsung. Het geldt misschien niet voor lezers van deze website, maar voor veel mensen zijn Samsung en Android synoniemen van elkaar.


In het eerste kwartaal van dit jaar werden volgens Gartner wereldwijd 380 miljoen smartphones verkocht. 20,7% daarvan waren Samsung-telefoons, 13,7% kwam uit de Apple-stal. Huawei volgt als wereldwijde speler op een derde plaats met 9%, maar plaats vier en vijf wordt ingenomen door merken die bijna uitsluitend in thuisland China actief zijn: Oppo (8,1%) en Vivo (6,8%). De resterende 41,7% valt onder de noemer ‘Overige’ omdat de individuele marktaandelen zo marginaal zijn.


“Hoppa, weer een nieuw smartphonemerk erbij om te vechten voor de kruimels,” was dan ook mijn eerste reactie op Twitter na de onthulling van de Essential Phone. De smartphone mag nog zo indrukwekkend zijn, dat er maar weinig van verkocht zullen worden, staat nu al buiten kijf.

 

Toch juich ik de komst van Essential en andere kleinere spelers op de smartphonemarkt toe. Ze zullen nooit zoveel toestellen verkopen als Samsung of Apple, maar spelen desalniettemin een belangrijke rol voor hoe de smartphones van morgen er zullen uitzien.

Innovatie

Kijk naar OnePlus. Het bedrijf lanceerde in 2014 zijn eerste smartphone, de OnePlus One, die ook wel de “flagship killer” werd genoemd. Voor 300 euro kreeg je specificaties die we op dat moment alleen kenden van smartphones met een dubbel zo hoog prijskaartje.

 

Op een jaar tijd werden ongeveer 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Dat is peanuts in vergelijking met de 5 miljoen Galaxy S8-toestellen die Samsung op een maand tijd al aan de man bracht.

 

Toch heeft de lancering van de OnePlus One iets teweeggebracht op de smartphonemarkt, waardoor een nieuw segment van premium midrange smartphones is ontstaan met straffe specificaties aan een acceptabele prijs.


Door de beperkte oplage heeft Essential meer ruimte om te experimenteren met nieuwe materialen en innovatieve technieken. Essential zal eveneens geen miljoenen exemplaren van zijn smartphone verkopen, maar heeft ook die ambitie niet.

 

Dat blijkt uit een interview van Wired met Jason Keats, een van de topfiguren binnen het bedrijf. “We maken gebruik van materialen en productiemethoden die niet ontworpen zijn om 50 miljoen apparaten te ondersteunen,” aldus de topman.

 

Door de beperkte oplage heeft Essential meer ruimte om te experimenteren met nieuwe materialen en innovatieve technieken, zoals de titanium behuizing en het unieke scherm van de Essential Phone. Dat is een privilege dat spelers als Samsung en Apple simpelweg niet hebben, omdat ze op zo’n grote schaal produceren en de kosten te hoog zouden oplopen.


Is er nog plaats voor een nieuw smartphonemerk? Het antwoord is, wat mij betreft, een volmondige ja. Concurrentie en diversiteit is sowieso gezond, en zelfs wanneer het grootste deel van de bevolking met een iPhone of Samsung-telefoon rondloopt, hebben we de kleintjes nog altijd nodig.

 

Zij zijn de drijvende kracht achter innovatie en geven mee vorm aan onze smartphones van morgen.


Bron: TechPulse van 31 mei 2017

TOP